CINTAABELAN
jOM renungkannya ..
Wednesday, April 11 • 10:00 AM • 4 comments


Saya melihat bahawa orang mula menyelak Surah Hud(surah ke 11) ayat 4, kerana tarikh hari ini(hari berlakunya gegaran kuat) adalah 11hb 4.

Saya juga mula melihat bahawa orang mula membuka Surah Al-Anfal(Surah ke-8) dan membaca ayat 9 kerana gegaran yang berlaku dikatakan berskala 8:9 Ritcher.

Kemudian orang mula berkata bahawa, peristiwa ini sudah dijangka berlaku di dalam Al-Quran terlebih dahulu.

Perkara ini adalah apa yuang ulama' tafsir namakan sebagai I'jaz 'Adadi(Mukjizat Kenomboran) di dalam Al-Quran.

I'jaz 'Adadi ini juga pernah dibesar-besarkan semasa peristiwa World Trade Centre dilanggar oleh kapal terbang pada 11hb September 2001. Orang ketika itu sibuk membuka Surah At-Taubah(Surah ke-9) yang berada dalam juzu' ke-11, dan membaca ayat 109(kerana World Trade Centre itu dikatakan mempunyai 109 tingkat).

Kemudian orang berkata bahawa, Al-Quran sudah 'predict' peristiwa 9/11 lama sebelum peristiwa itu berlaku.

Maka, melihat situasi yang saya berlaku semula dalam hal gegaran 11/4, saya suka ingin berkongsi ilmu yang Allah izin saya ada berkenaan hal ilmu I'jaz 'Adadi ini.

Guru saya di dalam perkara ini adalah Dr Muhammad Jamal, yang merupakan anak murid kepada almarhum Dr Fadhl Hassan Abbas, pakar Al-Quran di Jordan. Almarhum Dr Fadhl Hassan Abbas ada menulis satu kitab bernama I'jaz Al-Quran Al-Karim.

Di bahagian akhir buku, Almarhum Dr Fadhl Hassan Abbas ada menyebut berkenaan I'jaz 'Adadi dan tidak bersetuju untuk menyatakan perkara itu sebahagian daripada Mukjizat Al-Quran. 

Dr Fadhl menulis bahawa mukjizat-mukjizat Al-Quran adalah yang menyingkap apa yang tersurat daripada diri manusia, atau alam semesta, hingga memberikan manfaat kepada manusia dalam praktis amalannya.

Namun I'jaz 'Adadi, pada Dr Fadhl Hassan Abbas, tidak memberikan manfaat dan faedah kepada manusia dalam praktis amalannya. Tinggal semata-mata takjub, dan kemudian berbangga-bangga bahawa Al-Quran telah menjangka perkara itu akan berlaku.

Sepanjang pengajian saya bersama Dr Muhammad Jamal, saya mula melihat betapa Al-Quran, apabila berbicara fasal kiamat, diceritakan secara jelas agar kita boleh bersedia akannya. Bukan bersedia untuk mengelak kiamat, tetapi bersedia untuk menghadapi kiamat dengan amalan kita.

Tetapi di manakah manfaatnya jika kita tahu tsunami akan berlaku pada tarikh sekian dan sekian? Di manakah faedahnya kepada urusan akhirat kita, apabila kita tahu WTC akan runtuh pada tarikh sekian dan sekian?

Apatah lagi, setakat ini, tiada siapa mampu mencari angka-angka tertentu di dalam Al-Quran untuk menjangka masa hadapan dengan tepat. Selepas runtuh WTC, baru orang gunakan angka-angka seperti 9, 11, 109 yang berkaitan dengan peristiwa itu, lalu menyelaknya, kebetulan ianya berbicara bangunan orang bertaqwa, dan bangunan orang yang zalim yang akan runtuh?

Selepas berlaku gegaran pada tarikh ini, pada skala yang kita ketahui ini, baru kita boleh pergi selak, mencari angka-angka yang berkenaan, dan menceritakan akannya. Maksudnya, selepas berlaku, baru kita tahu. Maka, sekali lagi, di manakah faedahnya?

Dr Muhammad Jamal pernah berkata, sepatutnya I'jaz ini datang dalam keadaannya yang seragam. Contoh, I'jaz Al-Quran dalam Balaghah, ia datang dalam keadaannya yang seragam. Bukan di sini lain, di sana lain. 

Kalau kita perasan, I'jaz 'Adadi tidak seragam. Kes WTC, tarikh 11hb 4, dicari dengan menggunakan juzu' 11. Sedangkan tarikh 11hb 4 digunakan dengan menggunakan surah Hud, surah yang ke-11. Tidak konsisten.

Jadi, konklusinya, sekadar dengan ilmu yang saya ada,
perkara ini tidak sepatutnya dilaung-laungkan sebagai mukjizat Al-Quran.
Sekadar dengan ilmu yang saya ada.
Ini adalah perkongsian sahaja.

-----------------------------
Dr Muhammad Jamal pernah berkata,
"Dari kita korek benda-benda yang kurang jelas dan amat tersirat untuk kita di dalam Al-Quran(memaksudkan I'jaz 'Adadi), sekadar untuk memuaskan akal kita dengan keajaiban-keajaiban yang tidak punya manfaat pada praktis hidup kita, mengapa tidak kita pergi kepada perkara-perkara yang sudah jelas dan tersurat cerah pada Al-Quran itu, dan berusaha mengambil manfaat daripadanya?"
BY : HILAL ASYRAF . 

YA ALLAH .. SUBHANALLAH.. 



PASTFUTURE
♥ THE WRITER ♥
♥ Ku Nurul Syuhaidah
♥ Perlis
♥ 13 November 1992
♥ 22 tahun
♥ Student
♥ Real fairy tales are happening in her life.
♥ Belajar menjadi perahsia. Rahsia itu bersifat 'istimewa'.
♥ Dia tak nak jadi full time blogger. Dia nak jadi full time Muslim. Kerana tujuan hidup hanya untuk Dia. [51:56]
♥ Dia, gadis biasa yang punya impian yang luar biasa. Lalu, dia memilih untuk gagah daripada rebah. Kerana, dia ialah Ku Nurul Syuhaidah.
♥ TALKIE TALKING ♥



♥ A PART OF HER JOURNEY ♥

♥ Ya Allah... Sometimes, it's hard for me to understand what you really want to happen. But I trust You. I know You will give me what's best. [2:216]

♥ I believe Allah has a bigger plan for me than I had for myself. Have a faith. [3:54]

♥ SUARA HATI ♥

♥ Ada kalanya, kita sampai di satu titik di mana kita harus tawakkal, redha, diam dan tenang untuk tidak memikirkannya lagi. Mungkin disitu, hati kita akan sedia belajar untuk "ikhlas". [2:156]

♥ UPDATE STATUS ♥

>> Setia Hujung Nyawa - NORAZLAN ^_^
date : 9/2/2014
at: 12pm


>> Happy with him. Alan , iloveyou!
date : 11/3/2013
at:10 am


>> Hanya NORAZLAN dihati ^_^
date : 10/2/2013
at: 12pm


>> Terima kasih menerima diri ini :")
date: 1/1/2013
at: 13.12pm

♥ BLOG ARCHIVE ♥

  • kau bilang bintang aku bilang bulan ! hehehe !
  • Adele .. luv you !
  • LA TAHZAN
  • Sejujurnya , sAYang Abah !
  • Kosong by Najwa latif (^_^)
  • R.I.N.D.U~~
  • Jom ??renung-2kan (^_^)
  • 2+4+4+3+4=17..DAN +++++++++. (^_^)
  • (^_^) Lalalala..
  • Speechless !